Évközi 15. vasárnap

 

Evangélium Lk 10,25-37

 

25Egy törvénytudó felállt, hogy próbára tegye. „Mester – szólította meg –, mit tegyek, hogy eljussak az örök életre?” 26Megkérdezte tőle: „Mi van megírva a törvényben? Hogyan olvasod?” 27Így válaszolt: „Szeresd Uradat, Istenedet, teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből és teljes elmédből, felebarátodat pedig, mint saját magadat.” 28„Helyesen feleltél. Tégy így, és élni fogsz!” – válaszolta neki. 29De az igazolni akarta magát, ezért megkérdezte Jézustól: „Kit tekintsek felebarátomnak?” 30Erre Jézus átvette a szót: „Egy ember Jeruzsálemből Jerikóba ment. Rablók kezébe került. Ezek kifosztották, véresre verték, és félholtan otthagyták. 31Történetesen egy pap tartott lefelé az úton. Észrevette, de elment mellette. 32Ugyanígy közeledett egy levita is. Látta, de továbbment. 33Végül egy szamariainak is arra vitt az útja. Amikor meglátta, megesett rajta a szíve. 34Odament hozzá, olajat és bort öntött a sebeire és bekötözte, magát az embert pedig felültette teherhordó állatára, elvitte egy fogadóba és ápolta. 35Másnap elővett két dénárt, odaadta a fogadósnak ezzel a kéréssel: Viseld gondját, és ha többet költenél, visszatérve megadom neked. 36Mit gondolsz, e három közül ki volt az igazi felebarátja annak, aki a rablók kezébe került?” 37„Aki irgalmas szívű volt iránta” – felelte. Jézus így folytatta: „Menj és tégy te is hasonlóképpen.”

 

Így kapják el azt, aki azt hitte, hogy elkap másokat! A törvénytudó Jézust akarta zavarba hozni, de végül rajtavesztett, és ő jött zavarba. Annak, aki maga a Szeretet, feltette a kérdést: „Meddig kell elmenni a szeretetben?”, s ezzel egy nagyon igényes választ vont magára! Ha valaki nyugodt akar maradni, jobb, ha nem tesz fel bizonyos kérdéseket! Főként, ha azok olyan fontos kérdések, mint amilyent a törvénytudó elsőként feltesz: „Mester, mit tegyek, hogy eljussak az örök életre?” Vagy még kompromittálóbb a következő: „Kit tekintsek felebarátomnak?” Ilyen kérdések hallatán Jézus nem is vágyik másra, mint hogy beszélgetőtársát bevezesse Isten szívének legmélyebb bensejébe.

Jézus egy a hallgatói által jól ismert útról beszél, arról a harminc kilométerről, amely Jeruzsálemet Jerikótól elválasztja, a sivatag közepén átvezető útról, amelynek egyes szakaszai abban az időben valóban nyaktörőek voltak. Ez az elbeszélés a megtámadásról és a sérültnek nyújtott segítségről, nagyon valószínű volt. Egy ember tehát rablók kezébe került, akik kifosztották, és otthagyták meghalni. Fizikai és erkölcsi szerencsétlenségéhez hozzájön még a vallási kiközösítettség is: mivel „tisztátalanok” érintették, ő is tisztátalanná vált. Talán ez az egyik oka a látszólagos közömbösségnek, sőt ellenérzésnek, amit láttára a pap és a levita érez, akik aggályosan vigyáztak a rituális tisztaságukra. A szamaritánusnak természetesen nem lesznek effajta aggályai.

Az útszéli jelenet képben mondja el azt, amit Jézus gyakran tesz nyilvánvalóvá, például szombaton gyógyítva, egy lepráshoz hajolva, a bűnösöket befogadva, és többször is idézve Ozeás próféta mondatát: „Nem az áldozat kell nekem, hanem a szeretet, nem az égőáldozat, hanem az Isten ismerete.” (Oz 6,6)

Beszéljünk az Isten ismeretéről. Amikor Jézus feltette a kérdést: „Mi van megírva a törvényben? Hogyan olvasod?”, a törvénytudó lelkesen felmondta: „Szeresd Uradat, Istenedet, teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből és teljes elmédből, felebarátodat pedig, mint saját magadat.” Jézus azt mondja neki: „Helyesen feleltél.” Mert az egyetlen dolgot, ami számít, e kettős szeretethez való hűség, már tudták Izraelben. Szent János később ezt írja: „Ha valaki azt állítja, hogy: »Szeretem az Istent«, de testvérét gyűlöli, az hazug. Mert aki nem szereti testvérét, akit lát, nem szeretheti az Istent sem, akit nem lát.” (1Jn 4,20) És: „Szeretteim, szeressük egymást, mert a szeretet Istentől van, és mindenki, aki szeret, Istentől való és ismeri Istent.” (1Jn 4,7)

Ennek az ismeretnek a titka, amit a Biblia, az ó és újszövetség nyilatkoztat ki számunkra az, hogy Isten „irgalmas” (héberül szó szerint: „beleremeg a benseje”). Az elbeszélés pedig azt mondja, hogy amikor a szamaritánus meglátta a megsebzett embert, „megesett rajta a szíve” (a görögben: „a bensejéig megrendült”). Lukács nem véletlenül használja pontosan ugyanezt a kifejezést Jézus érzelmeire Naim városának kapujában az özvegyasszony láttán, aki egyetlen fiát kíséri a temetőbe (Lk 7,13), vagy az apa felindultságának leírására tékozló fia hazatérésekor (Lk 15,20).

Visszatérek a példázathoz: ez az irgalmas utazó ugyanakkor a zsidók szemében csak egy szamaritánus, vagyis a legkevésbé ajánlott, hiszen a szamaritánusok és a zsidók ellenségek voltak. A zsidók megvetették a szamaritánusokat, mert eretneknek tartották őket, a szamaritánusok pedig nem bocsátották meg a zsidóknak, hogy lerombolták a szentélyüket a Garizim hegyén (Kr. e. 129-ben). Az igazat megvallva, a megvetés ősrégi volt, Sirák fiának könyvében az utálatosnak tartott népek között említik a szamaritánusokat: „az a balga nép, amely Szichemet lakja” (Sir 50,26). Ezt a megvetett népet Istenhez közelebb állónak nyilvánítja Jézus, mint a méltóságokat és a templom szolgáit (a pap és a levita megállás nélkül ment el a megsebzett ember mellett). Ez a „bensejéig” való megrendülés (amely éppen ellenkezője a szív megkeményedésének, amiről Ezekiel beszélt) azt mondja el számunkra, hogy a szamaritánus (aki a zsidók szemében hitetlen) képes arra, hogy „Isten képmása” legyen!

Marie-Noëlle Thabut: Az Írások értelme